Pohled na svět trochu jinýma očima

Města bez aut

12. května 2016 v 2:05 | Milan M. |  Komentáře
Napadla vás někdy tak zdánliě šílená myšlenka, jakou kterou je město bez aut? Pocházím z relativně malého města, ale i tam je auto na každém kroku. Teďm co jsem se přestěhoval do Brna a celkem často jsem v Praze, věc vnímám ještě víc. Představte si tu nádheru - Václavák nebo Hlavní nádraží v Brně bez aut. Jak krásné by najednou naše ulice mohly být. Jak by se život ve městech proměnil k lepšímu. Škoda že tohle je momentálně taková utopie.

Zkuste někomu říci, že byste zakázali auta ve městě. Skoro jistě si bude myslet, že si děláte srandu, anebo vás bude považvat za blázna. Však auta jsou přirozená. Anebo ne? Ovšem že ne. Nicméně lidi si za tu stovku let tak moc zvykli, že si nedokáží představit život bez aut. Ale to všechno je jen bublina, do které jsme se sami uzavřeli.

Největší problém je naše závislost, zvlášť některých lidí, kteří jsou schopni kvůli sto metrům nastartovat auto. Ale i tak, v dnešní době jsme odkázáni na rychlé přesuny. Když jste dříve chtěli navštívit tetu, která od vás žila 15 km daleko, byl to mnohdy výlet na celý den. Dneska to sfouknete za 15 minut. Co ale kdyby ve městěch bylo efektivní MHD? Do jednoho tramvajového vozu se vejde zhruba 70 lidí. Když uvážíte, že do práce většinou jezdí každý sám ve svém autě, tak jedna tramvaj dokáže ušetřit cca 100 aut. Je to jen hrubý odhad, nicméně je patrné, jaký obrovský rozdíl to je. Opradu hodně obrovský. Kdyby se u měst vybudovaly velké garáže, kam by lidé přijíždějící do města mohli za parkovat, a zároveň by bylo opravdu efektivní MHD, výrazně bychom tak zmírnili naši závislost.

Ovšem, toto není jediný problém. Co když někdo udělá velký nákup? Co když se někdo bude stěhovat? Nicméně to není nic neřešitelného. Jisto jistě by se musely udělat výjimky, např. pro IZS nebo zásobování. Důležité ale je, abychom přepli mód, ve kterým většina lidí myslí. Abychom totiž nepřemýšleli, proč to udělat nejde, namísto toho, co udělat proto, aby to šlo. Proto tady nebudu vypisovat, jak různé problémy řešit, to ani dělat nemůžu a bylo by to ode mě bláhové. Chci jen říct, že když budeme chtít, tak to pjde. Hlavní je si jen uvědomit, že tou největší překážkou jsme si my samotní.

Neříkám, že by bylo ideální ze dne na den auta zakázat. Měl by to být spíš dlouhodobý cíl, směr kterým bychom se ubírali. Např. v Paříži zavádí víkendy či jeden den v měsíci bez aut. Toto je podle mě správná cesta. A kdo ví, třeba lidi zjistí, že to jde i bez aut a že je to vlastně lepší. Snad nejsem sám, komu by se ulevilo, kdybychom ve městě nemuseli dýchat ten hrozný vzduch.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Byli byste pro města bez aut?

Ano 62.5% (20)
Ne 37.5% (12)

Komentáře

1 Anna Anna | Web | 12. května 2016 v 10:49 | Reagovat

Super nápad... Třeba v Brně ikdyž je centrum pěší zona existují výjimky (tzv. vjezdové povolenky) které umožnují vjíždět autům do centra kdykoliv, pro zásobování nebo případ nouze je to jistě věc dobrá, ale vzhledem k tomu, že má dneska povolenku každé pako v bavoráku se i ta pěší zona hemží auty....

2 Angel Angel | E-mail | Web | 12. května 2016 v 11:56 | Reagovat

V centrech si to umím na jednu stranu představit velmi lehce, ale na druhou stranu i tam bydlí lidé a sama vím moc dobře, jak je pro mě peklo jet MHD, když s sebou něco tahám. No, kolikrát to je peklo i bez věcí navíc =)) Pro mě je momentálně asi více nepředstavitelné, že by byla města schopná mít efektivní MHD. Samozřejmě taky nejsem zastáncem toho, když člověk nedokáže ujít ani pár metrů, ale auta nepovažuju obecně za špatný vynález, spíše naopak. Šetří to hlavně ten čas, což je cenné. Tvoje zmínka o přirozenosti mi přijde docela úsměvná, osobně bych se určitě nechtěla vracet o x století zpátky, abych měla pocit, že žiji "přirozeně".
Jednorázové akce, jako je ta v Paříži, sice podporuji, ale přijde mi to podobné jako když se z většiny lidí najednou stane hokejový fanoušek během mistrovství a jinak se o hokej nezajímají.
Vzduch je určitě lepší někde na venkově (i když taky ne všude), ale to si zas člověk může zvolit sám, kde bude bydlet.

3 Milan Milan | 12. května 2016 v 16:31 | Reagovat

[2]: Ale já nepovažuji auta za špatný vynález, to určitě ne. :) Stejně tak nechci, abychom se vraceli o století zpět. Chci jen říci, že bychom mohli omezit auta ve městech. Klidně prozatím jen v některých čtvrtích, už jen to by byl krok správným směrem.

Stejně tak bych si přál, aby automobilová osobní doprava zůstala zachována, jen by se mohla na určitých místech omezit.

Ale samozřejmě si uvědomuji, že to nejde jen tak a je tu spoustu problémů. Mohlo by se to ale stát třeba dlouhodobým cílem a postupně podnikat kroky k tomu, abychom jednou ve městě auta potřebovali jen minimálně.

4 Lenin Lenin | 29. června 2016 v 8:22 | Reagovat

Když jsi tak znalý velkých měst, jistě víš, že MHDčko je už dnes full. Dostat se ve špičce do tramvaje, autobusu či metra bez mačkání je prakticky nemožné. A přitom jsou všechny vozy využité a jezdí v minutových intervalech. Kam bys nacpat další desetitisíce lidí, kteří zvolili pro cestu do práce/školy automobil?

Jasně, je smutný, že v zácpě člověk vidí jednoho člivěka v autě, ale MHD ve velkoměstech není na další pasažéry ready a já,si ani neumím představit, že by mohla být. Jako lepší nápad mi připadá - dneska v době aplikací - nějaká taxi platforma. Lide by zkratka za par kacrk v sítě svezli další 3,co míří stejným směrem.

5 Jana Jana | E-mail | Web | 29. června 2016 v 11:08 | Reagovat

Jak je psáno vyše - povolenky ano,ale v dnešní době kdo je při penězích je i při povolenkach. A kdo ji nemá a jede do centra autem - ten je blahovy, že někde za parkuje. :-(

6 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 29. června 2016 v 14:14 | Reagovat

Využít auto mi přijde v pohodě, ale zneužívat ho na všechno už je tak trochu moc. Mám sousedku, co má metrák. Ten její chlap taky. Ona chce na operaci žaludku, aby jako byla hubenější, ale těch 200 metrů do sámošky pojedou autem. Pro deset rohlíků a třicet deka salámu.
A pak znovu, pro pytlík brambůrek...
A fakt není problém tam dojít.
Kolik lidí si zajede pro každý prd a nejde pěšky?
Neřeknu když spěchají, neřeknu když jedou do práce, na velký nákup, k doktorovi, když je jim zle...
Ale pro rohlíky? Jako rodinný výlet
Lidstvo nechutně zlenivělo...

7 Malé kotě Malé kotě | Web | 29. června 2016 v 15:57 | Reagovat

Jo, je to dost na nic.
Mě nejvíc serou ty pohodlné kancelářské krysy (přiznejme si, dost často to jsou právě ony), co hltí Brno auty, přitom do práce jim to trvá tak 10-15 minut tramvají. I kdyby půl hodiny...
A já pak nemůžu z prdelákova x km od Brna dojet do centra, protože vím, že poblíž školy/kde výjimečně! potřebuju prostě nezaparkuju a nevyplatí se mi dojet do Brna autem, tam to auto někde na periferii nechat a pak si za ty děsný ceny kupovat lístek na 10-20 minut tramkou. Těm krysám bych ta auta zabavil, stejně nejsou schopní dojít pěcha na druhý konec ulice a ještě si vymrčí zaplacení rezervé stání od šéfa, aby náhodou nemuseli popojet o pár míst dál a dojít 50 metrů pěšky do kanclu...
Jednou jsem potřeboval zajet ke škole na zkoušku, protože jsem potom potřeboval nutně vyrazit rychle zas jinam, tak nejen že jsem málem zkoušku nestihl (musel jsem objet velkej blok v jednosměrce a zaparkoval jsem až přes půl kilometru od školy), ale ještě mi i nějaký kretén v centru odřel auto, protože se nevlezl do 20m díry mezi mnou a dalším autem za mnou.
Za mě - Brňáci vůbec na všední dny za prací v Brně auta nepotřebují. Že se nevlezou do tramvají - tak třeba kdyby si sundali svoje kabelky a batohy, vlezli by se. Nebo kdyby jak šulínci nestáli kolem prázdných sedadel či (velmi logicky celou cestu z konečné na konečnou pomalu) u dveří.
Jinak znám i tady na vesnici x lidí, co do obchodu (max 300 metrů) jedou autem pro nákup na jeden den, ty bych liskal a proháněl ty jejich špeky po 45° kopcích. Pak se má člověk dívat na vyžraný stokilový prdele v legínách a chlupatý, monstrózně velký pivní pupky, huh.

8 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 29. června 2016 v 16:59 | Reagovat

Taky bydlím v Brně a musím říct, že náš systém MHD je více než dobrý - celé Brno se dá projet na skrz za jednu hodinu. A přesto se najdou lidi, co bez auta neudělají krok. Sama jsem autem po centru nikdy nejezdila a ani jezdit nechci. Je to tak zbytečné.

Podle mě je taky velký problém v tom, že se polidech chce prostě moc. Pracovní doba od rána do večera za mizernej plat, vycestovat z místa pracoviště kvůli práci je taky častá záležitost a volno na vyřizování jiných věcí vám taky nikdo nedá. O děti a starší obyvatele se taky člověk v dnešní době bojí, aby je někdo nepřepadl a tak je snazší je "vyzvednout".

Tak si všichni koupí auto, aby to vůbec všechno stihli.

Je to strašně smutné a navíc se tím šíleně ničí životní prostředí (už se ani nedivím, proč tu máme v létě skoro 40 stupňů a malé děti o sněhu o Vánocích slyší jen v pohádkách). Nejsem žádný ekoterorista, ani si nemyslím, že bychom měli žít v jeskyních a dopravu nepoužívat vůbec .. ale omezit to by nikomu neuškodilo..

9 Ginger White Ginger White | Web | 29. června 2016 v 17:12 | Reagovat

Zrovna včera jsme se o tom doma bavili. Bydlím na malém městě, kde se dá všude dojít v klidu pěšky. Znám ale spoustu lidí, kteří si kvůli každým 100 metrům berou auto. Štve mě také to, že bydlím v CHKO nedaleko národního parku a auta tady tomu zrovna moc neprospívají.

Bydlela jsem chvilku v Praze a tam je to s tou dopravou strašné. Vůbec by mi nevadilo, kdyby ve městech fungovalo jen MHD, ale to by asi nebylo úplně proveditelné..

Já sama třeba řidičák nemám a ani si ho zatím nehodlám dělat. Bez řidičáku jsem se obešla, když jsem jezdila pracovat do Německa, i když jsem bydlela v Praze a pracovala kousek za Prahou. Vždy se našla nějaká alternativa.

Netvrdím ale, že někdy je opravdu lepší mít auto a kolikrát, když je možnost, svezu se radši autem, než abych šla pěšky. Lenost je kolikrát prostě silnější a je to škoda. :-D

10 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 29. června 2016 v 17:31 | Reagovat

Zefektivnit dopravu a to i v okolí velkých měst. Hlavně večery a víkendy. V Brně jsem každý den, takže je mi jasné o čem píšeš. Auta už mi vážně lezou krkem.

11 I am Jane I am Jane | Web | 29. června 2016 v 19:00 | Reagovat

Ve městě bez auta je jako mít jen jednu nohu O_O já jsem z vesnice a aut tu jezdí hafo :-? .

12 retrofeeling retrofeeling | Web | 29. června 2016 v 20:02 | Reagovat

Bylo by to hezké, ale je to celkem utopie, bohužel :-(

Jinak já chodím téměř všude pěšky, zrovna dnes jsem po městě nachodila přes 10 km, chodím ráda :-) Jediné, co mi vadí je tahání těžkých tašek z nákupu, když se vracím - to mám občas odkrvené ruce, zvlášť když nesu 6 kilový meloun v jedné z tašek :-D

13 Žolanda Žolanda | E-mail | Web | 29. června 2016 v 20:03 | Reagovat

Na jednu stranu musím souhlasit.. protože znám jednoho muže, který má dva domy asi čtyři sta metrů od sebe a každý den minimálně dvakrát jezdí tam a zpět.. pane bože proč?.. vždyť je to jen pár kroků.. když to ale vezmu z jiného úhlu.. když se mi něco stane.. budu velice ráda když pro mě dojede sanitka či když to nebude zas tak vážné, tak aby mě někdo vzal autem do nemocnice.. omezit by to však samozřejmě šlo.. zkrátka auta používat jen tehdy, když je to skutečně nutné a ne tehdy když je to naše lidská lenost. ;)

14 Amia Amia | Web | 30. června 2016 v 0:54 | Reagovat

Závislost? Nemyslím. Jistě, pokud někdo startuj auto kvůli stu metrů, je to pěkná volovina. Ale jinak...
že by byl život o tolik lepší, si vážně nemylím. Efektivní hromadnou dopravu mimochodem máme, nepočítáme se sice do té sorty ,,systém závidí celý svět", ale máme k němu dost blízko. Velká parkoviště u měst se mi zdají horší, než možnost vjet až do města autem

15 Adeleide Adeleide | 30. června 2016 v 9:56 | Reagovat

Jsem určitě pro, vždyť po městě se nedá už ani chodit, auta stojí na chodnících, všude smrad a hluk. Ten, kdo jede, to nevnímá. Vnímá to jen chodec.

16 Grumpy Grumpy | Web | 30. června 2016 v 10:50 | Reagovat

Souhlasím s tebou. Já pocházím z Prahy, takže jsem na množství aut zvyklá, to ale nemění nic na tom, že mě to rozčiluje. Ani nemluvě o tom, že když se chce člověk ráno dostat do práce, musí vyjet mezi 6 a 7, aby se vyhnul zácpám a nestrávil na cestě dvě hodiny. Opravdu to lidem stojí za to? Já v drtivé většině případů používám hromadnou dopravu a zácpám (pokud zrovna nejedu autobusem po frekventované silnici, což tak často nejezdím) se tak vyhýbám.

Auta však mají nespornou výhodu pohodlí a větší bezpečnosti, a to především na delších trasách, ve městech by se nám bez aut za to dýchalo a obecně žilo mnohem lépe. Strávila jsem půl roku v menším rakouském městě, kde jsem všude chodila pěšky a byly ulice, kde člověk nepotkal jediné auto. A jaká to byla paráda!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama